Jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego?

Chcesz zostać kontrolerem ruchu lotniczego? Nie wiesz, na czym polega rekrutacja na to stanowisko? Jakie kwalifikacje trzeba mieć, aby pracować w wieży kontroli lotów? Wyjaśniamy i odpowiadamy.

Praca kontrolera lotów z pewnością jest trudna, stresująca i odpowiedzialna. Nie każdy poradziłby sobie ze świadomością, że odpowiada za bezpieczeństwo ruchu lotniczego oraz za zdrowie i życie pasażerów samolotów. Zaletą tego stanowiska jest prestiż i wysokie zarobki. Jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego? Jakie predyspozycje i wykształcenie powinni mieć kandydaci ubiegający się o zatrudnienie? Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu.

Na czym polega praca kontrolera lotów cywilnych?

Kontroler żeglugi powietrznej czuwa nad przebiegiem lotu, począwszy od momentu kołowania samolotu po płycie lotniska, a skończywszy na lądowaniu i zaparkowaniu maszyny. Pilnuje, aby samoloty nie zderzyły się ze sobą w powietrzu ani z pojazdami naziemnej obsługi lotniska. W tym celu kontroler utrzymuje łączność radiową z pilotami. Monitoruje położenie samolotów w powietrzu przy pomocy zapisu radaru na monitorze. Sprawdza ruch na płycie lotniska. Naprowadza pilotów na odpowiedni poziom w powietrzu oraz na bezpieczny pas do lądowania. Organizuje lądowanie awaryjne i wzywa służby ratownicze.

Dobry kontroler lotów, czyli jaki?

Kontroler lotów powinien wyraźnie i głośno mówić. Nie dopuszczalna jest mowa niewyraźna bądź wada wymowy. Konieczna jest też biegła znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie, a najlepiej także innego obcego języka. Poza tym istotny jest dobry stan zdrowia fizycznego i psychicznego, w tym dobry wzrok i brak przewlekłych chorób. Bardzo ważna jest odporność na stres oraz umiejętność szybkiej i prawidłowej reakcji na potencjalnie niebezpieczne sytuacje.

Zobacz też:  Jak zostać biegłym rewidentem? Uprawnienia biegłego rewidenta kandydat może zdobyć przez odpowiedni egzamin

Jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego?

Do tej specyficznej profesji przygotowuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podczas intensywnego szkolenia, które trwa niemal 2 lata. Ponadto instytucja ta egzaminuje kursantów, a potem zatrudnia ich i pomaga im znaleźć stanowisko operacyjne na konkretnym lotnisku. Na wstępną rozmowę kwalifikacyjną mogą zgłosić się osoby, które:

  • mają co najmniej średnie wykształcenie i świadectwo dojrzałości;
  • znają biegle język angielski i polski;
  • posiadają pełnię praw publicznych;
  • mają dobry stan zdrowia;
  • mają prawidłową wymowę.

Na czym polega rekrutacja na stanowisko kontrolera?

Rekrutacja i szkolenie dzieli się na kilka etapów:

  • rozmowa kwalifikacyjna;
  • testy z języka angielskiego;
  • testy predyspozycyjne FEAST, sprawdzające logiczne myślenie, wyobraźnię przestrzenną, spostrzegawczość, odporność na stres i umiejętność prawidłowej oceny sytuacji;
  • szkolenie teoretyczne i warsztaty praktyczne na symulatorze (trwające ok. 13 tygodni);
  • sesja egzaminacyjna teoretyczna i egzamin praktyczny na licencję praktykanta;
  • praktyki na wieży kontroli, tzw. OJT (ok. 10 miesięcy);
  • końcowy egzamin kwalifikacyjny.

Chcesz zostać kontrolerem lotów? Zgłoś się na szkolenie do PAŻP

Uczestnicy kursu omawiają przykłady niebezpiecznych sytuacji w przestrzeni powietrznej i na lotnisku. Kursanci i trenerzy analizują również znane z historii katastrofy lotnicze, spowodowane błędem na wieży kontroli.  Szkolenie praktyczne kończy się egzaminem końcowym o randze egzaminu państwowego. Pozytywny wynik jest gwarancją otrzymania licencji i stanowiska kontrolera lotów cywilnych. Jednak, w wyniku ścisłych reguł rekrutacyjnych, ostatecznie licencję otrzymuję zaledwie kilkanaście osób. Koszt wyszkolenia licencjonowanego kontrolera wynosi powyżej 600 tysięcy złotych. 

Predyspozycje są równie ważne, jak uzyskanie licencji

Marzysz o tym, aby pracować na więzy kontrolnej na lotnisku? Wyobraź sobie, że od twoich decyzji zależy, czy pasażerowie samolotu dotrą bezpiecznie do celu swej podróży. Zawód kontrolera żeglugi powietrznej jest jedną z najtrudniejszych profesji. Oprócz znajomości przepisów ruchu lotniczego i obsługi urządzeń kontroli lotów, wymagane są określone cechy osobowości. Kontroler nie może być osobą nerwową ani flegmatyczną. Musi potrafić opanować różne kryzysowe sytuacje, a w razie potrzeby pomóc pilotowi poradzić sobie z awarią samolotu.

Zobacz też:  Praca sanepidu – czym zajmują się stacje sanitarno-epidemiologiczne podczas epidemii?

Zalety i wady pracy na wieży kontroli lotów

Zaletą jest prestiż zawodu, pewna misja i wyzwanie, a także wysokie zarobki. Wadą tego zawodu jest konieczność pracy pod presją i olbrzymia odpowiedzialność. Ponadto pracę tę wykonywać mogą tylko osoby z dobrym stanem zdrowia oraz kondycją fizyczną i psychiczną. Wielu kontrolerów ruchu lotniczego ma różne aktywne pasje i zainteresowania, które pomagają im zachować zdrowie i odreagować stres.

5,5 godziny pracy, a w przerwie siłownia i słuchanie muzyki

Czas pracy cywilnego kontrolera ruchu lotniczego to 30 godzin tygodniowo. Dyżur kontrolera trwa 7,5 godziny, przy czym po 2 godzinach pracy kontroler ma godzinę przerwy. W sumie na każdy dyżur przypada 2 godziny przerwy na regenerację. Wówczas pracownik może się zdrzemnąć, zrelaksować na siłowni, czy zjeść posiłek. W każdej wieży znajdują się pomieszczenia na odpoczynek kontrolerów. Na dużych lotniskach pracują oni w grupach i odpoczywają na zmianę. Na małych lotniskach, zwłaszcza w nocy, zdarzają się pojedyncze dyżury.

Jak wyglądają zarobki kontrolerów lotów?

Przed pandemią kontrolerzy ruchu lotniczego zarabiali – w zależności od doświadczenia i natężenie ruchu – od 10 tys. złotych brutto do 35 tys. złotych brutto miesięcznie. Pandemia ograniczyła podróże lotnicze. PAŻP utrzymywała wówczas kontrolerów, przez co podupadła jej kondycja finansowa. Efektem było wprowadzenie w 2021 roku nowego regulaminu wynagradzania, który wywołał falę strajków na lotniskach. Po porozumieniu PAŻP ze związkiem zawodowym kontrolerów, utrzymano wysokość zarobków i zwiększono je o wartość inflacji.

Ile zarabia kontroler ruchu lotniczego?

Wynagrodzenie w trakcie praktyk OJT wynosi około 15 tys. zł. brutto miesięcznie. Początkujący licencjonowany kontroler zarabia około 20 tys. brutto na miesiąc. Pensja kontrolerów obejmuje kwotę bazową, dodatek stażowy, dodatek operacyjny, funkcyjny i za pracę w nocy oraz premię. W praktyce zarobki są zróżnicowane. Zależą od stażu i tego, czy kontroler pracuje na niewielkim lotnisku czy też w dużym, międzynarodowym porcie.

Zobacz też:  Jak zostać członkiem komisji wyborczej?

Wiesz już, jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego i z czym wiąże się praca w tym zawodzie. Nabór na szkolenia w PAŻP odbywa się dwa razy w roku. Powodzenia!


Marcin Szymański

Specjalista w branży HR, poza pracą interesuje się socjologią. Zajmuje go struktura zatrudnienia w Polsce oraz motywacje pracowników do wybrania danej ścieżki zawodowej.

Opublikuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *