Jak zostać pilotem samolotu pasażerskiego? Licencje i zarobki pilota zawodowego

Jeśli marzysz o zdobyciu licencji pilota, przeczytaj poniższy artykuł. Wyjaśniamy w nim, jak zostać pilotem samolotu i ile się zarabia na tym stanowisku.

Wysokie zarobki, podróże po całym świecie i noclegi w prestiżowych hotelach sprawiają, że zawód pilota dla wielu osób może się wydawać bardzo atrakcyjny. Przekonaj się, jak zostać pilotem samolotu i jakie potrzebne są uprawnienia do pilotowania samolotów pasażerskich.

Jak zostać pilotem samolotu pasażerskiego?

Pilot to osoba, która posiada uprawnienia do lotów samolotem. Jednak zdany kurs pilota to nie wszystko, aby móc pracować w tym zawodzie.

Każdy pilot powinien posiadać predyspozycje takie jak:

  • odporność na stres;
  • zdolność do koncentracji przez długi czas i w stresujących warunkach;
  • umiejętność podejmowania samodzielnych decyzji, zwłaszcza w nieprzewidzianych sytuacjach;
  • odpowiedzialność;
  • dobre zdrowie;
  • skrupulatność.

Aby wzbić się w powietrze z pasażerami na pokładzie samolotu, pilot musi posiadać odpowiednie szkolenia i licencje, które potwierdzają jego doświadczenie oraz kompetencje. Pilotowanie samolotu to niełatwe zadanie i duża odpowiedzialność, dlatego wymagany jest odpowiedni nalot w powietrzu. Niektóre polskie uczelnie oferują studia pilotażu, ale istnieją też prywatne szkoły lotnicze. Osoby, które mają najlepsze wyniki w nauce, mają możliwość zostania pilotem wojskowym.

Jak zostać pilotem – szkolenia lotnicze i licencja pilota zawodowego

Osoba, która chce zostać pilotem, musi wykazywać chęć do bezustannego rozwoju. Szkolenie pilota to długi i kosztowny proces. Uzyskanie licencji pilota samolotu wymaga wiele pracy i cierpliwości.

W lotnictwie cywilnym istnieją cztery podstawowe licencje:

  1. PPL(A) Private Pilot Licence – jest to podstawowa licencja turystyczna, umożliwia jedynie latanie rekreacyjne. Aby ją uzyskać, trzeba odbyć ponad 100 godzin szkoleń teoretycznych i mieć za sobą 45 godzin lotów, a następnie zdać egzaminy.
  2. LAPL(A) Light Aircraft Pilot Licence – licencja pilota samolotowego rekreacyjnego. Daje możliwość wykonywania lotów niekomercyjnych na samolotach o ilości miejsc na pokładzie nie większej niż 4. Wymagane jest 100 godzin nauki teoretycznej i 30 godzin lotów w ramach szkolenia praktycznego.
  3. CPL(A) Commercial Pilot Licence – Licencja pilota zawodowego CPL(A) umożliwia zarobkowe pilotowanie samolotów. Osoba posiadająca taką licencję może być drugim pilotem, ale nie może pilotować maszyn, które zabierają na pokład więcej niż 9 osób lub samolotów o masie przekraczającej 5,7 ton.
  4. ATPL(A) Airline Transport Pilot Licence – jest to licencja liniowa, najwyższy stopień zawodowego pilota w lotnictwie cywilnym. Licencja ATPL, czyli licencja pilota liniowego umożliwia zabranie na pokład ponad 9 pasażerów i sterowanie samolotami o masie powyżej 5,7 tony. Według wymagań Urzędu Lotnictwa Cywilnego podejście do egzaminu ATPL możliwe jest po wylataniu 1500 godzin.
Zobacz też:  Jak zostać ławnikiem sądowym i rozpocząć swoją pracę jako wsparcie sędziego podczas rozprawy? Od kandydata do rozprawy

Istnieją również inne uprawnienia, na przykład MEP(L), które umożliwia wykonywanie lotów na samolotach wielosilnikowych tłokowych. Od pilotów wymagana jest biegła znajomość języka angielskiego, bo jest to oficjalny język obsługi lotniczej.

Obowiązki pilota samolotowego liniowego

Niektóre z osób, jakie chcą zostać pilotem liniowym, wyobrażają sobie, że ta praca wiąże się głównie ze sterowaniem samolotu. Jednak rzeczywistość wygląda inaczej. Współczesne samoloty wyposażone są w przyrządy, dzięki którym pilot bezpośrednio steruje maszyną właściwie tylko przy startowaniu i lądowaniu.

Do obowiązków pilota należy głównie dbanie o bezpieczeństwo załogi i pasażerów, kontrolowanie paramentów lotu oraz sprawdzanie stanu technicznego samolotu przed i po starcie. Poza tym musi on też zajmować się wszelkimi formalnościami związanymi z przepisami z zakresu lotnictwa cywilnego.

Wady i choroby, które eliminują kandydata na pilota z latania

Każdy kandydat na pilota musi przejść szereg badań lekarskich. Aby rozpocząć naukę w szkole lotniczej, niezbędne jest uzyskanie zaświadczenia z kliniki badającej pilotów. Istnieją schorzenia i wady, które eliminują z wykonywania tego zawodu, na przykład:

  • brak widzenia przestrzennego;
  • jaskra;
  • choroby serca;
  • cukrzyca;
  • choroby psychiczne;
  • zaburzenia w widzeniu kolorów.

Lekkie wady wzroku nie muszą oznaczać dyskwalifikacji. W przypadku pilotów liniowych przedział wady może wynosić od – 6 do + 5 dioptrii. Piloci mogą nosić okulary lub szkła korekcyjne.

Zarobki pilota. Czy zawód pilota samolotu jest dobrze opłacany?

Pensja pilota jest zależna od wielu czynników. Na jej wysokość wpływa doświadczenie, kwalifikacje pilota, typ samolotu, którym steruje oraz rodzaj linii lotniczych. Średnie miesięczne wynagrodzenie to 13 tysięcy zł brutto. Kapitan samolotu oczywiście otrzymuje lepsze wynagrodzenie. Prestiżowe azjatyckie linie lotnicze oferowały najlepszym pilotom nawet 90 tysięcy zł miesięcznie.

Gdzie szukać ofert pracy dla pilotów liniowych?

Istnieją specjalne wyszukiwarki pracy z ofertami pracy dla pilotów od wszystkich przewoźników. Poza tym ogłoszenia często znajdują się na oficjalnych stronach linii lotniczych. Praca pilota nie musi jednak oznaczać latania w samolotach liniowych. Można się zatrudnić również w aeroklubach, na przykład jako pilot lotów widokowych czy instruktor, albo zostać pilotem prywatnych odrzutowców biznesowych.

Zobacz też:  Praca w sklepie – czy każdy może zostać sprzedawcą?

Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że praca pilota nie należy do łatwych, chociażby ze względu na to, że wiele się podróżuje i często zmienia strefy czasowe. Wielu pilotów cierpi również na wypalenie zawodowe. Wiedząc o tym, jak zostać pilotem samolotu liniowego i z jakim nakładem czasu oraz pracy się to wiąże, każdy powinien odpowiedzieć sobie sam na pytanie, czy będzie w stanie zdobyć się na taki wysiłek dla dobrze płatnej pracy i czy latanie to jego pasja.


Maja Stasiak

Pracuje jako doradca zawodowy i działa w celu aktywizacji bezrobotnych. Uważa swoją pracę za dynamiczną i wymagającą ciągłego dokształcania, ponieważ wciąż powstają nowe zawody.

Opublikuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *