Praca w księgarni to marzenie wielu moli książkowych. Co zrobić, by ją zdobyć? I czy faktycznie jest satysfakcjonująca dla fanów literatury?
Kochasz książki, a praca pośród regałów wypełnionych najnowszymi publikacjami brzmi dla Ciebie jak piękny sen? To dobry powód, by szukać zatrudnienia w księgarni. Zanim się na nie zdecydujesz, warto jednak zapoznać się też z innymi aspektami pracy księgarza. Z tego artykułu dowiesz się:
- czego wymaga się od kandydatów na sprzedawców książek,
- na czym polega praca w księgarni,
- ile zarabiają księgarze,
- jakie są wady i zalety tego zawodu.
Praca w księgarni – wymagania wobec kandydatów
Miłość do książek to podstawa. Jest wymagana w każdej księgarni, dlatego jeśli jesteś miłośnikiem literatury – Twoja pasja i wiedza z pewnością zostaną docenione (przynajmniej przez pracodawcę). Od kandydatów oczekuje się także komunikatywności i otwartości na kontakt z klientami, wysokiej kultury osobistej, dobrej organizacji pracy oraz wyczucia estetycznego. Istotne są także odpowiedzialność i sumienność, gdyż sprzedawanie książek – jak na pracę w handlu przystało – wiąże się też z obracaniem pieniędzmi i obsługą kasy fiskalnej. Mile widziane jest natomiast doświadczenie w sprzedaży, szczególnie w branży księgarskiej.
Specjalistyczne księgarnie, a także te prowadzone bezpośrednio przy wydawnictwach, wymagają czasem wyższego wykształcenia humanistycznego. Nie jest to jednak regułą i księgarzami zostają często bardzo młode osoby, zaraz po szkole średniej.
Nieco inaczej wyglądają wymagania wobec kandydatów do pracy w księgarniach internetowych. W ich przypadku ukończenie studiów, obok doskonałej znajomości rynku wydawniczego, stanowi jeden z głównych wymogów. Podobnie jak obsługa programów komputerowych, znajomość SEO oraz podstawowa umiejętność sporządzania raportów i rozliczeń.
Praca w księgarni – najważniejsze obowiązki księgarza
Jeśli chodzi o zakres obowiązków, praca w księgarni zbliżona jest do pracy sprzedawcy w każdym innym sklepie. I podobnie jak w każdej branży, dobrze jest znać się na sprzedawanych produktach. Dużą wagę przywiązuje się także do ekspozycji towaru i tego w jaki sposób jest on rozmieszczony na półkach. Od tego zależy bowiem, czy kupujący będą w stanie znaleźć to, czego szukają.
W ofertach pracy wśród obowiązków pracownika księgarni wymieniane są najczęściej:
- bezpośrednia obsługa klienta,
- obsługa komputera i kasy fiskalnej,
- budowanie przyjaznej atmosfery,
- przyjmowane towaru,
- wykładanie egzemplarzy na półki według określonych reguł,
- dbanie o porządek i atrakcyjną ekspozycję towaru,
- wsparcie przy organizacji spotkań autorskich.
Jeśli chodzi o osoby zatrudnione w księgarniach internetowych, nie mają one bezpośredniego kontaktu ani z książkami, ani z klientami. Do ich zadań należy głównie:
- przygotowywanie oferty na stronę internetową,
- wprowadzanie i zdejmowanie promocji na poszczególne tytuły,
- porządkowanie wirtualnych katalogów,
- zamawianie nowości od wydawców,
- raportowanie sprzedaży.
Zarobki pracowników księgarni
Zarobki w księgarniach niestety nie należą do najwyższych. Wiele zależy jednak od samego miejsca. Inne zarobki są w małej księgarni, inne w placówce działającej na zasadzie franczyzy (jeśli interesuje cię tego rodzaju biznes, warto sprawdzić katalog franczyz). Większość osób pracujących w sprzedaży bezpośredniej może liczyć na miesięczne wynagrodzenie w wysokości 2800 – 5000 złotych brutto za cały etat. Najwyższe płace w tym przedziale są zarezerwowane dla personelu sklepików prowadzonych przez wydawnictwa, który często poza standardowymi zadaniami, musi współpracować także z działem promocji, częściowo obsługiwać social media oraz współorganizować wydarzenia specjalne.
W branży e-commerce można zarobić nieco więcej, z racji posiadania wyższego wykształcenia, kwalifikacji i umiejętności. Specjaliści w księgarniach internetowych zarabiają na ogół od 4 000 złotych brutto wzwyż. Zarobki managerów sięgają natomiast 15 000 złotych brutto.
Książki kontra klienci, czyli zalety i wady pracy w księgarni
Osoby, które mają w swoim CV pracę w ksiegarni, zazwyczaj skarżą się na efekt zderzenia wyobrażeń z rzeczywistością. Owszem, chwalą sobie ciągłe przebywanie w otoczeniu książek, a także zniżki pracownicze i możliwość uczestnictwa w spotkaniach z autorami. Zdarza się też, że oczytany klient okazuje się wspaniałym towarzyszem rozmowy, stając się tym samym kompresem na zszargane nerwy sprzedawcy.
Na ogół jednak klienci, obok niskich zarobków, są wskazywani jako największy minus pracy w księgarni. Nie dość, że niszczą, przestawiają, palcują i gniotą egzemplarze wystawione na półkach, to jeszcze zadają setki pytań. I rzadko robią to uprzejmie. Co gorsza, ich poszukiwania sprowadzają się zwykle do koloru okładki czy umieszczonej na niej grafiki, gdyż nie mają pojęcia o literaturze. Tego typu kupujący najbardziej ranią serca moli książkowych, którzy zdecydowali się pracować w sprzedaży. Niestety stanowią oni większość i nie da się przed nimi uciec.