Praca w salonie samochodowym – czy pasja do motoryzacji wystarczy?

Marynarka, koszula, błyszczące buty i auta – czy tak właśnie postrzegana jest praca w salonie samochodowym? Klient w ten sposób często odbiera sprzedawcę. Jednak realia są przeważnie odmienne. To, jak bardzo od nich odbiegają, poznasz w tym artykule. Przeczytaj go!

Może się wydawać, że odwiedzający salony samochodowe są zdecydowani na zakup. Nic bardziej mylnego – taki sprzedawca musi wiedzieć, jak przekonać klienta do zakupu. Przeczytaj o tym poniżej!

Salon samochodowy i praca – na czym polega?

Przeglądając zamieszczone w internecie oferty pracy, możesz natknąć nie na różne stanowiska w salonach samochodowych. Często poszukiwani są pracownicy:

  • techniczni – mechanicy i detailerzy;
  • administracyjni – księgowy, recepcjonista;
  • działów utrzymania czystości.

O taką pracę jest najłatwiej, ale zapewne nie tego typu stanowisko cię interesuje. Sprzedaż samochodów to coś, co chce robić większość osób, które są zainteresowane zatrudnieniem w takim miejscu. Działy sprzedażowe poszukują kandydatów wypełniających różne zadania. Niezwykle często zaliczają się specjaliści sprzedaży:

  • aut osobowych;
  • samochodów flotowych;
  • pojazdów używanych;
  • części zamiennych.

Praca w salonie samochodowym – jak znaleźć ofertę?

Zwykle miejsce pracy związane ze sprzedażą samochodów można znaleźć na oficjalnych stronach internetowych salonów. Dlatego odwiedzaj wszystkie interesujące cię miejsca w okolicy i składaj CV oraz list motywacyjny. Nic nie stoi na przeszkodzie, by osobiście stawić się w konkretnym punkcie. Możesz też przeszukiwać najróżniejsze portale ogłoszeniowe w internecie. Praca w salonie samochodowym jest związana nie tylko z posiadaniem ogromnej pasji do motoryzacji. Możesz umieć mówić o autach bez końca, ale jeśli nie dasz klientowi tego, czego oczekuje, twoje wypowiedzi będą bezwartościowe. Branża samochodowa to przede wszystkim sprzedaż. A tę umiejętność trzeba po prostu mieć. Dlatego zwykle dłużej mogą tu zagrzać osoby, dla których umiejętności sprzedażowe i odpowiednie podejście do klientów nie są obce.

Zobacz też:  Różnice między umową o pracę a umową zlecenia - kluczowe aspekty

Na czym polega sprzedaż samochodów?

Jeśli chcesz pracować w salonie, musisz umieć sprzedawać. Taki doradca ma na celu zbudowanie relacji z potencjalnym klientem, który odwiedza salon. W ogromnej większości twoim targetem będą właśnie takie osoby, które same wchodzą oglądać auta. Handlowiec musi poznać oczekiwania przyszłego klienta, jego potrzeby i dostosować do nich ofertę. Pamiętaj, że sporo tych, którzy odwiedzają konkretne miejsce, czegoś już zdążyła się dowiedzieć. Niektórzy jednak zupełnie nie wiedzą, czego tak naprawdę oczekują.

Twoim zadaniem będzie przedstawienie takiej oferty, która spotka się z zainteresowaniem. Inny dział to sprzedaż flotowa, która opiera się na relacjach z klientami biznesowymi. Tutaj kluczem jest ich pozyskiwanie i utrzymywanie odpowiednich długodystansowych relacji. W dalszych etapach współpracy wyszukuje się dobre momenty na wymianę floty w konkretnej firmie.

Z czego żyje sprzedawca samochodów?

Oczywiście jego zarobki uzależnione są od ilości sprzedanych aut. Praca w salonie samochodowym to czysta sprzedaż, chociaż wynagrodzenie jest w przede wszystkim oparte na podstawie płacowej. Dodatki i premie uzależnione są od wypracowanych zysków i osiągania miesięcznych targetów. Kluczowa jest przy tym finalizacja sprzedaży. Klient, który dostanie od ciebie bardzo dużo konkretnych informacji, ale kupi auto kolejnego dnia u innej osoby, nie będzie twoim klientem. Ty zapewne nie dostaniesz z tej sprzedaży ani złotówki. Dlatego tak ważne są umiejętności zamykania sprzedaży. Oczywiście nie jest to tak proste, bo kwoty wydawane w salonach często zbliżają się lub przekraczają 100 000 zł. Z czasem jednak poznasz odpowiednie techniki i będziesz wiedział, czy dana osoba to tylko fan aut, czy zainteresowany klient.

Doradca sprzedażowy w salonie – czy to praca dla ciebie?

Jak wspomnieliśmy nieco wyżej, sama miłość do motoryzacji nie wystarczy. Tutaj liczą się umiejętności poznawania potrzeb klientów, rozwiewania ich wątpliwości i dawania rozwiązań dopasowanych do potrzeb. Sama praca przy sprzedaży samochodów nowych ma związek ze stałym przebywaniem w salonie. Obejmuje to zwykle uzyskanie biegłości w aktualnie prezentowanej ofercie, posiadanie wiedzy na temat promocji i dodatkowych pakietów. Przez zdecydowaną większość swojego czasu będziesz pracował z klientami, którzy sami przychodzą kupić auto (albo je tylko obejrzeć). Niekiedy jednak trzeba będzie wziąć udział w organizowanym evencie i pokazać niektóre modele aut w terenie.

Zobacz też:  Stażyści z urzędu pracy – czy warto ich zatrudnić? Wszystko, co należy wiedzieć o zatrudnianiu na staż z urzędu pracy!

Mechanik samochodowy w salonie

Zwykle miejscowy dealer aut osobowych czy dostawczy prowadzi również serwis. Dlatego w salonie możesz poszukać pracy nie tylko w charakterze handlowca, ale też mechanika. Taka praca w salonie samochodowym może być przyjemniejsza niż w typowym warsztacie. Dlaczego? Zwykle obejmuje wykonywanie przeglądów gwarancyjnych, dokonywanie drobnych napraw serwisowych w nowych lub niezniszczonych jeszcze autach. Dodatkowo masz dostęp do oryginalnych części lub ich rekomendowanych zamienników, wsparcie techniczne i możliwość korzystania z wysokiej jakości narzędzi do pracy. Zwykle taki doradca serwisowy lub mechanik nie muszą wyrabiać nadgodzin, a czas ich pracy jest w pełni normowany. Dlatego sporo osób jest mocno zainteresowanych posadą mechanika właśnie w serwisie podległym konkretnemu salonowi.

Handlowiec czy mechanik w salonie – podsumowanie

Handel zawsze był ciężkim kawałkiem chleba. Jeśli umiesz nawiązywać relacje, rozwiewać wątpliwości i wiesz, na czym polega sprzedaż, możesz spróbować w salonie samochodowym. Pamiętaj jednak, że w sprzedaży nie ma sentymentów – musisz wypracowywać limity, trzymać się założeń centrali i wytycznych kierownictwa. Oczywiście dealerzy bywają różni, więc nie w każdym miejscu panują identyczne warunki finansowe. Jedno jest pewne – żeby wyrobić sobie pewne zdanie, musisz spróbować!


Marcin Szymański

Specjalista w branży HR, poza pracą interesuje się socjologią. Zajmuje go struktura zatrudnienia w Polsce oraz motywacje pracowników do wybrania danej ścieżki zawodowej.

Opublikuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *