Praca w sklepie – czy każdy może zostać sprzedawcą?

Zastanawiasz się nad podjęciem pracy w sklepie? Sprawdź, czy stanowisko sprzedawcy, kasjera lub magazyniera to zajęcie dla Ciebie.

Praca w sklepie może wydawać się zajęciem dla każdego, jednak nie jest to do końca prawda. Choć przed przyszłymi pracownikami rzadko stawia się wysokie wymagania, obsługa klienta jest pracą trudną, w której należy wykazać się dużą elastycznością, cierpliwością, skrupulatnością oraz kulturą osobistą.

Jak zostać pracownikiem sklepu?

Od pracowników sklepu nie wymaga się żadnego konkretnego wykształcenia. Mile widziane jest zawsze doświadczenie w handlu, ale nie jest to kwestia obowiązkowa. W sklepie spożywczym, w którym pracownicy mają bezpośredni kontakt z żywnością, dodatkowo może być wymagana książeczka sanepidowska. Jeśli jesteś po kursie obsługi kasy fiskalnej, z pewnością będzie to dodatkowy atut, ale bez niego też dasz sobie radę. Większość sklepów oferuje takie przeszkolenie przed rozpoczęciem pracy.

Czego zatem wymaga się od kandydatów ubiegających się o pracę sprzedawcy? Przede wszystkim otwartości na ludzi i cierpliwości, gdyż ich głównym zadaniem będzie obsługa klientów sklepu, a ci często bywają trudni i wymagający. Ponadto oczekuje się gotowości do pracy w systemie zmianowym, zaangażowania i nastawienia na współpracę.

Jeśli interesuje Cię praca na magazynie, Twoje przyjazne nastawienie będzie miało oczywiście o wiele mniejsze znaczenie, gdyż dużo istotniejsza będzie siła fizyczna i stosowne uprawnienia (np. obsługa wózków widłowych). W tym miejscu warto wspomnieć, że praca w sklepie zawsze jest ciężką pracą fizyczną. Nie tylko dla pracowników zaplecza.

Praca w sklepie – obowiązki na poszczególnych stanowiskach

Obowiązki pracownika sklepu są zależne wielkości placówki. Praca sprzedawcy w małym sklepie łączy w sobie wiele różnych zadań. Są to zazwyczaj:

  • obsługa klienta,
  • obsługa kasy fiskalnej,
  • przyjmowanie i rozładowywanie dostaw,
  • wykładanie towaru na półki,
  • dbanie o czystość miejsca pracy.
Zobacz też:  Cechy idealnego kandydata do pracy: jakie powinny być?

Im większy jest sklep, tym większy jest podział zadań między poszczególne działy i stanowiska. W supermarketach i hipermarketach przede wszystkim istnieje jasne rozróżnienie na personel sklepu i załogę magazynu. W marketach typu Lidl, Biedronka czy Aldi wygląda to następująco:

Obowiązki kasjera/sprzedawcy:

  • obsługa klientów na sali sprzedaży,
  • obsługa kasy fiskalnej,
  • przyjmowanie dostaw,
  • wykładanie towaru na półki,
  • oznaczanie produktów cenami,
  • dbanie o ekspozycję i czystość,
  • kontrola świeżości produktów.

Obowiązki magazyniera:

  • przyjmowanie i rozładunek towarów od dostawców,
  • porządkowanie towarów na magazynie,
  • przygotowywanie i kompletowanie zamówień sklepowych,
  • załadunek i zabezpieczanie skompletowanych zamówień,
  • obsługa wózka widłowego,
  • udział w inwentaryzacjach,
  • przestrzeganie zasad BHP.

W wielkopowierzchniowych sklepach podział ten jest jeszcze bardziej szczegółowy, a praca pracownika sklepu ogranicza się do jednego konkretnego zadania (stanowiska kasjera, doradcy klienta, osoby wykładającej towar i sprzątacza nie łączą się).

Kariera w sklepie – od sprzedawcy do kierownika

Sprzedawca i magazynier to zazwyczaj stanowiska, od których rozpoczyna się karierę w handlu. Nie oznacza to jednak, że na nich się kończy. Każdy większy market oferuje osobom zatrudnionym ścieżkę rozwoju, na końcu której czekają wysokie stanowiska i bardzo dobre zarobki.

Pracowity, zaangażowany i skrupulatny sprzedawca może awansować kolejno na stanowiska:

  • zastępcy kierownika sklepu
  • kierownika sklepu
  • kierownika rejonu sprzedaży

Magazynier, który wykaże się dokładnością, rzetelnością i dobrą organizacją pracy, ma szanse zostać:

  • brygadzistą,
  • kierownikiem sekcji,
  • dysponentem,
  • kontrolerem,
  • specjalistą ds. planowania i transportu,
  • specjalistą ds. technicznym,
  • inspektorem ds. administracyjno-magazynowych,
  • kierownikiem magazynu.

Najlepsi członkowie zespołu (zarówno ci z sali sprzedaży, jak i z hali magazynowej), którzy w trakcie pracy zdecydują się na dalsze kształcenie i dodatkowe szkolenia, mogą liczyć na pracę biurową, a więc na zatrudnienie w centrali firmy w działach dotyczących zakupów lub dystrybucji.

Zarobki kierownika, kasjera i sprzedawcy w sklepie

Skoro wiesz już, jak zdobyć pracę w sklepie i na czym ona polega, warto dowiedzieć się też, ile można na niej zarobić.

  • Sprzedawcy na start otrzymują zwykle od 2800 do 4300 złotych brutto miesięcznie.
  • Magazynierzy, rozpoczynając pracę, mogą liczyć na zarobki 3100 – 4500 złotych brutto za miesiąc.
Zobacz też:  Doradztwo podatkowe to dobrze płatny i prestiżowy zawód. Dowiedz się, jak zostać doradcą podatkowym oraz jak wygląda egzamin zawodowy

Awans na wyższe stanowisko oznacza oczywiście nie tylko wzrost prestiżu, ale także bardziej atrakcyjne wynagrodzenie. Na stanowiskach kierowniczych można spodziewać się następujących płac:

  • Zastępca kierownika sklepu zarabia zazwyczaj od 3800 do 4500 złotych brutto miesięcznie.
  • Wynagrodzenie kierownika sklepu waha się między 6300 złotych brutto miesięcznie.
  • Kierownik magazynu ma szanse na miesięczne płace w wysokości 4300 7000 złotych brutto.

Zarobki w sklepach uzależnione są od wielu czynników. Nie tylko od doświadczenia osoby zatrudnionej, ale także od wewnętrznych zasad danej firmy, jej wielkości i możliwości finansowych. Z pewnością w dużej sieci handlowej zarówno wynagrodzenia, jak i możliwości awansu, będą znacznie większe niż w osiedlowym warzywniaku. Dużym atutem pracy w jednej z wiodących korporacji będzie także system benefitów, a więc dodatkowych korzyści dla pracowników – zarówno czysto finansowych, jak i związanych ze zdrowiem, szkoleniami zawodowymi i rozwojem osobistym.

Praca w sklepie – gdzie jej szukać?

Ofert pracy w sklepie można znaleźć na wszystkich portalach z ogłoszeniami. Jeśli szukasz zatrudnienia w konkretnej sieci sprzedaży, dobrym pomysłem będzie odwiedzenie jej oficjalnej strony internetowej. Wszystkie znane firmy zajmujące się handlem posiadają bowiem specjalne podstrony (a nawet osobne portale) dotyczące kariery w ich sklepach, gdzie znaleźć można szczegółowe opisy stanowisk, obowiązków oraz oferowanych wynagrodzeń i benefitów.


Marcin Szymański

Specjalista w branży HR, poza pracą interesuje się socjologią. Zajmuje go struktura zatrudnienia w Polsce oraz motywacje pracowników do wybrania danej ścieżki zawodowej.

Opublikuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *