Startup – na czym polega ten rodzaj przedsiębiorstwa i czy może być opłacalny?

Startupy czy start-upy całkowicie zawładnęły rynkiem biznesowym i opanowały młode (ale nie tylko) przedsiębiorstwa.

Start-upy są naturalnym następstwem rewolucji wywołanej nowymi technologiami. Przemiana ta całkowicie odmieniła sposób, w jaki rozumiemy świat, a także jak wykonujemy wiele czynności zawodowych. W efekcie przedsiębiorczość ewoluowała i na ten moment kryje się pod pojęciem „start-up”. 

Start-up – definicja pojęcia

Start-up to niedawno utworzona firma, która opiera się głównie na polu technologicznym i zrodziła się z małego pomysłu, aby starać się być dochodowym przedsiębiorstwem. Te nowatorskie firmy charakteryzują się wysokim stopniem kreatywności i innowacyjności oraz opierają własny rozwój na tych dwóch narzędziach w celu tworzenia unikalnych i konkurencyjnych na rynku produktów.

W przeważającej części, ponieważ są to podmioty z kreatywnymi i innowacyjnymi pomysłami, uznawane za spółki venture capital. Te małe i nowopowstałe firmy zaczynają przyciągać setki inwestorów, ponieważ mają zazwyczaj niskie koszty wdrożenia, co zwiększa ryzyko straty, ale także możliwość dużego zysku w bardzo krótkim czasie.

Czym jest start-up i jakie są jego cechy?

Start-up to świeżo powstała firma, która dzięki skalowalnemu modelowi biznesowemu i wykorzystaniu nowych technologii ma duży potencjał wzrostowy. Ten rodzaj biznesu zyskuje na sile w ostatnich latach. Na przykład te, które są dedykowane finansom, znane jako startupy fintech, w Ameryce wzrosły z prawie 5700 w 2018 roku do ponad 10700 na koniec 2021 roku – podaje Statista. Za tym rynkiem podąża grupa startupów fintech z Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, licząca ponad 9300 firm.

Co różni taki start-up od firmy?

W odniesieniu do start-upów często mylimy je z MŚP – małymi i średnimi przedsiębiorstwami, które mają ograniczenia m.in. w zasobach ludzkich i wielkości prowadzonej działalności. Jednak wciąż wiele je różni.

Zobacz też:  Urlop na żądanie - jak prawidłowo zgłosić pracodawcy chęć skorzystania z uprawnień pracowniczych

Wśród głównych cech, które charakteryzują start-up i odróżniają go od MŚP, możemy wyróżnić poniższe cechy.

Innowacyjność

Chociaż MŚP mogą dysponować najnowocześniejszymi technologiami, nie opierają własnego modelu biznesowego na innowacjach – w przeciwieństwie do start-upów. W przypadku początkujących przedsiębiorstw wiąże się to głównie z technologią, która stanowi przewagę konkurencyjną.

Zakres

Mają zazwyczaj szerszy zasięg geograficzny, a nawet globalny. Podczas gdy MŚP tradycyjnie kierują działalność na rynek lokalny i/lub krajowy.

Skalowalność

Są to firmy, które dążą do zwiększenia zasięgu i dochodów w krótkich okresach czasu, bez konieczności zwiększania ich wydatków. Z kolei MŚP mają bardziej tradycyjne wizje i są na rynku po to, aby osiągnąć bardziej liniową ścieżkę. W konsekwencji te ostatnie mają zwykle wyższy wskaźnik przetrwania.

Redukcja kosztów

Do rozpoczęcia lub rozwoju swojej działalności nie wymagają dużych środków własnych. W efekcie mogą szybciej realizować cele i zwiększać marżę zysku. Wielu założycieli rezygnuje nawet z oficjalnej przestrzeni dla organizacji, zwłaszcza na początku własnej działalności, decydując się na takie formuły, jak coworking – biura współdzielone przez różnych profesjonalistów, którzy nie muszą utrzymywać ze sobą profesjonalnych relacji.

Finansowanie działalności

W porównaniu do MŚP, w których kapitał zewnętrzny jest ograniczony lub nie istnieje, start-upy traktują priorytetowo inwestycje osób trzecich. Inwestorzy to osoby, które starają się przeznaczyć część środków na te niedawno utworzone organizacje, a także angażują się w zarządzanie biznesem – coś, co odróżnia ich od tradycyjnych inwestorów, którzy najczęściej chcą posiadać udziały w biznesie.

Budowa start-upu

Kiedy start-up ma tendencję do szybkiego rozwoju przy ograniczonych nakładach pracy, jego sukces lub porażka będzie zależeć od poziomu jego innowacyjności i kapitału ludzkiego, który go tworzy (ma to znaczenie już w początkowej fazie). Start-upy zazwyczaj nie świadczą usługi, ale skupiają się bardziej na tworzeniu produktów dla siebie lub sprzedaży ich dużym firmom.

Zobacz też:  Praca w przedszkolu. Dla nauczyciela i nie tylko

Od czego zacząć Start-up?

Ponieważ w tych firmach najważniejszy jest produkt, wiele kosztów można zredukować, pracując z różnych miejsc, np. z domu, biur współdzielonych z innymi firmami oraz centrów biznesowych. Warto też skorzystać z ofert organizacji stworzonych do wspierania rozwoju przedsiębiorczości, m.in. są to inkubatory przedsiębiorczości albo akceleratory, które mają na celu przyspieszyć rozwój start-upów.

Jak pozyskać kapitał startowy?

Jednym z najlepszych sposobów na posiadanie pieniędzy na realizację pomysłu na biznes są oszczędności. Jeśli pracujesz, wykorzystaj własną pensję, aby zaoszczędzić trochę pieniędzy i tym samym uzyskać to, co jest niezbędne do realizacji wcześniej ułożonego planu.

Możesz również odbywać rozmowy z potencjalnymi partnerami, którzy wniosą swój wkład finansowy. Pamiętaj, że nie zawsze warto ulegać presji finansowej, więc dobrze się zastanów, kogo zapraszasz do współpracy.

Inną opcją jest ubieganie się o pożyczkę –możesz porozmawiać z rodziną lub przyjaciółmi i szczegółowo przedstawić im swój projekt, aby mogli ci pomóc. Tym samym ty unikniesz płacenia odsetek bankowych.

W dzisiejszym świecie codziennie pojawiają się nowe firmy oferujące autorskie produkty i usługi w różnych sektorach, takich jak rolnictwo, telekomunikacja, energetyka itp. Jednak wiele z nich wyróżnia się na tle innych – wykorzystują potencjał technologii informacyjno-komunikacyjnych (są ściśle związane z nowymi technologiami) w swojej działalności. Są one określane właśnie mianem start-upów. 


Marcin Szymański

Specjalista w branży HR, poza pracą interesuje się socjologią. Zajmuje go struktura zatrudnienia w Polsce oraz motywacje pracowników do wybrania danej ścieżki zawodowej.

Opublikuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *