Czym są kompetencje miękkie? Definicja i różnice względem twardych

Każdy człowiek ma jakieś kompetencje i umiejętności, które pomagają funkcjonować nie tylko w życiu codziennym. Mogą m.in. ułatwiać nawiązywanie kontaktów czy zdobywanie pracy. Czym jednak są kompetencje miękkie, a jak konkretyzują się te twarde?

Aby zacząć omawiać kwestię kompetencji miękkich, wcześniej warto odkryć, czym właściwie są kompetencje same w sobie. Mówiąc najprościej – to zbiór umiejętności i doświadczenia. Ludzie mają wiele kompetencji, jednak większość osób nie potrafi wykorzystać ich wszystkich w praktyce. Z tego powodu jedną z ważniejszych rzeczy jest wykorzystywanie swoich zdolności, możliwości, doświadczenia i kompetencji. Te ostatnie dzieli się m.in. na kompetencje miękkie i twarde. Co dokładnie je charakteryzuje i czym się od siebie różnią?

Kompetencje miękkie – czym są te umiejętności? Definicja

Kompetencje miękkie podzielić można na dwie grupy:

  • wrodzone, które w sposób naturalny są przekazywane genetycznie, z pokolenia na pokolenie;
  • nabyte, czyli umiejętności wykształcone w drodze treningu i doskonalenia na przestrzeni lat.

Są to więc zdolności osobiste, interpersonalne, które warunkują zachowania człowieka w społeczeństwie. Od tego, jaki zestaw kompetencji miękkich masz, zależy, w jaki sposób zachowujesz się w społeczeństwie. Ma wpływ również na to, jak organizujesz swoją pracę i czas wolny. Im więcej zdolności społecznych uzyskałeś, tym lepiej radzisz sobie w integracji z innymi osobami.

Kompetencje twarde

Kompetencje twarde to zbiór umiejętności, które łatwo zmierzyć. Można sprawdzić ich poziom, dlatego często są weryfikowane przez osoby rekrutujące pracowników. Już na etapie rozmowy o pracę rekruterzy są w stanie sprawdzić, czy kandydat wypracował daną umiejętność twardą. Do najbardziej popularnych kompetencji twardych zaliczyć można:

  • znajomość języków obcych;
  • specjalistyczne umiejętności i wiedza z danego zakresu;
  • inne umiejętności możliwe do wypracowania, np. nauka programowania.
Zobacz też:  Chief Financial Officer (CFO) – zakres obowiązków, zarobki i wymagane kwalifikacje

Są to zatem takie umiejętności, które niemal każdy jest w stanie nabyć. Jednemu nauka danej umiejętności będzie szła szybciej, innemu wolniej, w zależności od predyspozycji. Niemniej jednak po odpowiednim wkładzie pracy i wysiłku większość osób jest w stanie m.in. nauczyć się nowego języka czy znacznie zwiększyć swoją wiedzę z zakresu danej tematyki.

Kompetencje twarde i miękkie – najważniejsze różnice

Jak widzisz, umiejętności interpersonalne i twarde różnią się między sobą. Kompetencje miękkie często trudno jest dokładnie zmierzyć i w ciągu życia mogą się zmieniać (zarówno wzrastać, jak i spadać), często niezależnie od osoby. Duże znaczenie w tym aspekcie mają uwarunkowania genetyczne czy sposób wychowania. Kompetencje twarde z kolei nie są zależne od genetyki i każdy jest w stanie je nabyć w wyniku zaangażowania i wysiłku.

Kompetencje miękkie – dlaczego pracodawcy zwracają na nie uwagę?

Wiesz już, czym są umiejętności miękkie i twarde. Dowiedziałeś się, co je charakteryzuje, jak je odróżnić i jakie są przykładowe zdolności. Dlaczego jednak pracodawcy zwracają szczególną uwagę na kompetencje miękkie? Czy są one ważniejsze od kompetencji twardych?

Z pewnością masz już za sobą choć jedną rozmowę o pracę lub właśnie się do niej przygotowujesz i chcesz wypaść jak najlepiej. W zależności od tego, w jakim miejscu chcesz pracować i czym się zajmować, potencjalny pracodawca będzie oczekiwał od ciebie konkretnych umiejętności. Wbrew pozorom większość z nich interesuje bardziej zakres umiejętności miękkich. Dlaczego? Jak już wiesz, umiejętności twarde są umiejętnościami nabytymi – w każdej chwili można je zatem zdobyć lub rozwijać, jeżeli tylko ma się na to ochotę. W przypadku kompetencji miękkich, takich jak kreatywność, asertywność czy odporność na stres, nie jest to takie proste.

Jaki aspekt może mocniej wpływać na decyzję podczas rekrutacji?

Rekruter może zatem wybrać osobę o wysokich kompetencjach interpersonalnych, wrodzonych lub wytrenowanych z biegiem wielu lat, ale z mniejszymi umiejętnościami twardymi. Te drugie można bowiem rozwinąć już w trakcie pracy, np. przy pomocy szkoleń i kursów prywatnych lub firmowych. Zarządzanie takim pracownikiem dla pracodawcy może być zdecydowanie łatwiejsze, a współpraca może układać się lepiej. Relacje z kimś dobrze rozwiniętym w zakresie kompetencji osobistych już na wstępie mogą być bazą do owocnego działania.

Zobacz też:  Praca w oświacie - gdzie szukać informacji o ofertach pracy dla nauczycieli?

W jaki sposób rozwijać kompetencje miękkie?

Kompetencji miękkich nie da się nauczyć z książki i często są one wrodzone, jednak nadal można je rozwijać. Najważniejsza jest praktyka – jeśli chcesz rozwinąć jakieś kompetencje miękkie, które w twojej opinii są potrzebne, ćwicz je. Najlepiej zrobić to poprzez zawieranie nowych kontaktów międzyludzkich lub pielęgnowanie i rozwijanie tych już istniejących. Umiejętności społeczne i śmiałość czy asertywność możesz rozwijać nie tylko przez głębokie relacje, lecz także zwykłe krótkie rozmowy z obcymi ludźmi na ulicy.

Pozytywne nastawienie do osób nieznajomych to podstawa. Zwyczajne rozmowy sprawiają, że twoja komunikacja w pracy czy w trakcie rozmowy rekrutacyjnej zdecydowanie wzrośnie. Choć takich umiejętności w CV nie wpiszesz, rekruterzy i pracodawcy z pewnością je wyłapią i docenią. Pielęgnuj i rozwijaj więc umiejętności społeczne, ćwicz pewność siebie i staraj się być sobą kreatywną, myśleć nieszablonowo.

Przykłady kompetencji miękkich

Do najczęściej występujących kompetencji interpersonalnych zaliczają się:

  • asertywność;
  • kreatywność;
  • komunikatywność;
  • dobra organizacja pracy;
  • pewność siebie;
  • samodyscyplina;
  • odporność na stres;
  • wysoka kultura osobista;
  • umiejętność pracy w zespole;
  • umiejętność szybkiego podejmowania decyzji;
  • umiejętność szybkiego i permanentnego rozwiązywania problemów;
  • szybkie odnajdywanie się w nowych środowiskach pracy;
  • dobre nastawienie do ludzi – życzliwość i cierpliwość;
  • zdolności perswazyjne;
  • duża motywacja i zaangażowanie do pracy;
  • umiejętność logicznego myślenia;
  • umiejętność rozwiązywania problemów.

Inne rodzaje kompetencji miękkich i ich krótka charakterystyka

Kompetencje miękkie i twarde to tylko jeden z podziałów, który jest wyszczególniony. Ogólna klasyfikacja wygląda jednak nieco inaczej. Kompetencje dzieli się bowiem na cztery grupy – społeczne, osobiste, menadżerskie oraz zawodowe. Co warto o nich wiedzieć i czym każda z nich się charakteryzuje?

Kompetencje społeczne

Są to umiejętności odpowiedzialne za radzenie sobie w społeczeństwie. Poziom rozwinięcia tego rodzaju kompetencji wpływa na to, jak układa się życie społeczne i w jaki sposób wyglądają relacje międzyludzkie. Istnieją następujące rodzaje takich umiejętności:

  • asertywność;
  • empatia;
  • nagradzanie;
  • umiejętność własnej autoprezentacji;
  • komunikacja werbalna;
  • rozumienie kontaktu społecznego.
Zobacz też:  Ginące zawody – podążać za modą czy szukać nowego wykształcenia?

Kompetencje osobiste

Jest to umiejętność pozwalająca na dobre, efektywne zarządzanie samym sobą. Kompetencje tego rodzaju wpływają często m.in. na jakość wykonywanej przez ciebie pracy czy stopień zaangażowania w dany problem czy umiejętność wyjścia z trudnej sytuacji.

Kompetencje menedżerskie

Są to kompetencje, które pozwalają zarządzać zespołem ludzi. Im bardziej rozwinięte są twoje kompetencje menedżerskie, tym lepiej jesteś w stanie poradzić sobie w roli dowódcy, szefa, menedżera. Do kluczowych kompetencji menedżerskich, którymi powinien cechować się każdy, kto jest liderem, zaliczamy:

  • zdolność podejmowania szybkich, często trudnych decyzji;
  • umiejętność działania pod presją;
  • nadawanie priorytetów wśród konkretnych zadań;
  • motywowanie pracowników;
  • wiedzę analityczną.

Kompetencje zawodowe

Są to umiejętności potrzebne do wykonywania danego zawodu, które nazwać można predyspozycjami. Do większości z nich potrzebne są pewne wrodzone umiejętności. Mogą to być jednak również nabyte umiejętności z zakresu danej dziedziny. W przypadku informatyka jest to np. szeroka wiedza na temat komputerów, systemów komputerowych i ich działania.

Miękkie kompetencje interpersonalne – podsumowanie

Reasumując, kompetencje to bardzo szeroki temat, o którym rozmawiać można godzinami. W przypadku ich podziału na miękkie i twarde sprawa jest prosta – pierwsze to umiejętności wrodzone bądź wyćwiczone w ciągu wielu lat, związane z interakcjami społecznymi. Te drugie są zaś łatwo mierzalne zdolności, umiejętności czy specjalistyczna wiedza z danego zakresu. Aby je przyswoić, wystarczy poświęcić czas na naukę.

Pamiętaj, że pracodawcę może nie interesować tak bardzo zakres kompetencji twardych, jak gama tych miękkich. Umiejętności techniczne, informacyjne możesz zdobyć w trakcie trwania zatrudnienia, na podstawie własnej nauki czy kursów firmowych. W przypadku miękkich umiejętności, które są równie potrzebne, szef może wymagać od kandydata pewnych cech, np. kreatywności.

Przed rozmową rekrutacyjną pamiętaj, że na umiejętności miękkie również masz wpływ. Jesteś w stanie rozwijać je przede wszystkim poprzez interakcję z innymi ludźmi. Nie muszą to być wyłącznie osoby znajome, lecz także te zupełnie obce, które każdego dnia mijasz na ulicy.


Marcin Szymański

Specjalista w branży HR, poza pracą interesuje się socjologią. Zajmuje go struktura zatrudnienia w Polsce oraz motywacje pracowników do wybrania danej ścieżki zawodowej.

Opublikuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *